سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تعمیر رم کامپیوتر

تعمیر رم کامپیوتر یکی از مهم ترین شاخه های حوزه تعمیرات می باشد .اگر قصد آشنایی با نحوه تعمیر رم کامپیوتر  دارید با مجموعه دوراندیش از برترین های تعمیر تخصصی لپ تاپ و کامپیوتر در اصفهان همراه باشید .قبل از توضیح در مورد چگونگی تعمیر رم کامپیوتر  به معرفی اجمالی رم می پردازیم .

 

رم یک حافظه موقتی است که وظیفه آن حفظ داده ها به صورت موقت برای پردازش در cpu است .این حافظه قابل خواندن و نوشتن است .داده های موجود در  حافظه رم پس از هر بار راه اندازی سیتم عامل پاک می شوند .سرعت دسترسی به اطلاعات در این حافظه بسیار سریع تر از حافظه های جانبی مانند هارد دیسک است.رم  دارای ورژن های گوناگونی از جمله DDR ،DDR2،DDR3،DDR4 می باشد که هر چه ورژن آن بالاتر باشد جدید تر و کارایی رم بالاتر است .

رم دارای دو مولفه مقدار حافظه و باس است .مقدار حافظه ظرفیت ذخیره سازی اطلاعات و باس سرعت انتقال اطلاعات را نشان می دهد.حافظه رم مخفف واژه حافظه دسترسی تصادفی است .واژه تصادفی به این دلیل برای آن به کار می رود که نحوه جای گیری و خواندن اطلاعات بر خلاف حافظه های دیگر ترتیبی نمی باشد .در این حافظه داده ها طبق تصمیم واحد کنترل کننده‌ی RAM و دستوری که به آن داده می‌شود (توسط باس‌های داده و آدرس)، در فضاهایی که ممکن است غیر ترتیبی باشند، ذخیره می‌شوند که همین امر موجب افزایش سرعت آن شده است .

تعمیر رم کامپیوتر?

 

یکی از مواردی که در هنگام خرابی رم کامپیوتر  ممکن است پیش بیاید این است که هنگام روشن کردن کامپیوتر  با نبودن تصویر مواجه می شویم .اگر رم سوخته باشد که چاره ای جز تعویض آن نداریم .رم روی مادربورد قرار می گیرد و از برد ،اسلت رم ،icتشکیل شده است .از جمله نکاتی که باید به آن توجه نمود این است که اسلت رم باید با اسلت مادربورد هماهنگ باشد تا قابلیت قرار گیری در جایگاه خود را داشته باشد .اکثرا کامپیوتر های  امروزی دارای دو اسلت رم می باشند و قابلیت قرار گیری دو رم را دارند که اگر بخواهیم در کامپیوتر خود از دو رم استفاده کنیم بهتر است باس آن ها یکی باشد .

یکی از نرم‌افزارهایی که برای عیب یابی و تشخیص خرابی رم مورد استفاده قرار می‌گیرد Memtest86+ نام دارد، این برنامه در زمان بالا امدن سیستم عامل و یا به اصطلاح بوت شدن سیستم مستقل از سیستم عامل تمامی خانه های حافظه را مورد بررسی قرار می دهد تا در انتها نتیجه حاصل از چک کردن حافظه نشان دهد که RAM سالم می باشد یا خیر. توجه داشته باشید که تمامی گزارشات اعلام شده در رابطه با خرابی رم مربوط به کار نکردن واحدهای حافظه نمی باشد بلکه بخشی از آن ها به ناسازگاری مربوط به کارت حافظه با مادربرد باز میگردد در انتها لازم است که دوباره یادآور شوم که تشخیص و عیب یابی مشکلات RAM پیچیده می باشد و نیاز به تجربه و تخصص سخت افزاری دارد.

عیب یابی کامپیوتر در زمان سوختن RAM

هنگام تعمیر رم کامپیوتر  اگر کارت حافظه سوخته باشد و تمامی واحد های حافظه متصل به مادربرد غیر قابل استفاده باشند از دستگاه صدای بوق ممتد شنیده می شود اما این حالت بسیار نادر است و احتمال وقوع آن بسیار کم می باشد زیرا با توجه به این که امروزه اکثر مادربرد ها از تکنولوژی Dual Channel بهره می برند امکان استفاده از دو واحد موازی حافظه را دارند امکان این که تمامی واحد های حافظه متصل به مادربرد دچار مشکل شوند بسیار کم است .

اگر یکی از واحد های حافظه دچار مشکل شود کامپیوتر بدون این که شما متوجه مشکلی شوید به کار خود  ادامه می دهد اما ممکن است در حین کارکردن با صفحه آبی و یا هنگ کردن سیستم مواجه شوید که در این صورت ابتدا باید رم کامپیوتر خود را چک کنید .

 

طبق مراحل زیر می توانید RAM Stick خود را تعمیر کنید :

1) کوره خود را به دمای حداقل 150 درجه سانتیگراد برای 3-5 دقیقه حرارت دهید و مطمئن شوید که از مایکروویو استفاده نکنید زیرا ممکن است به مدار چاپی رم شما آسیب می رساند.

2) در حالی که اجاقتان از پیش گرم شده است، کاغذ را بر روی کاغذ فویل 2x 10 اینچ بکشید و هر دو RAM را در لبه کاغذ فویل های مختلف قرار دهید و سپس آن را محکم کنید. همچنین، اطمینان حاصل کنید که فضای خالی را به فلپ های بالا می برید.

3) شما باید فر را آماده کنید تا پخته شود. بنابراین، این زمانی است که شما نیاز دارید که رم Stick خود را به طور مستقیم به اجاق قرار دهید و تایمر را در حدود 2 دقیقه در دمای 200 درجه سانتیگراد تنظیم کنید 

4) خنک کردن رم: پس از 3 یا 4 دقیقه از پخت، فقط لازم است که درب کوره را باز کنید و آن را برای مدت زمان طولانی نگه دارید تا آن را خنک شود.  در کامپیوتر خود را باز کنید و رم را به جای آن نصب کنید . پس از آن می توانید کامپیوتر خود را روشن کنید  اگر کامپیوتر شما کاملا شروع به کار کند، بدان معنی است که شما RAM Stick خود را تعمیر کرده و مقدار زیادی پول را ذخیره کرده اید.

تست سخت افزاری رم با استفاده از دستور memory در ویندوز 10

در قسمت جستجوی ویندوز 10 دستور memory را تایپ کنید تا پنجره زیر نمایش داده شود .

 

?

 

در صفحه باز شده بر روی گزینه Restart now and check for problems کلیک کنید تا سیستم ریست شود .در مرحله بعد ابزار Windows Memory Diagnostic Tool

تست Standard را انجام می دهد پس از آن که دو مرحله به اتمام رسید سیستم از نو راه اندازی می شود .

 

 

تعمیر رم کامپیوتر?

 

 

اگر ابزار Windows Memory Diagnostic Too خطایی را مشاهده کند آن واحد خاصی از حافظهکه باعث این خطا در رایانه شده است را تشخیص می دهد و پس از راه اندازی مجدد نتایج تست گزارش داده می شود و اگر حافظه خراب باشد می بایست آن را با حافظه دیگری جایگزین کنید .

بعد از راه اندازی مجدد ، پنجره اطلاع رسانی ویندوز  بر روی صفحه  دسکتاپ نشان میدهد آیا حافظه خراب است یا خیر .

 

?

 

مجموعه دور اندیش با 15 سال سابقه و به کارگیری جمعی از متخصصین در زمینه سخت افزار و نرم افزار آماده ارائه خدمات گوناگون از جمله  تعویض و ارتقا قطعات لپ تاپ  یا کامپیوتر از جمله رم به شما مشتریان عزیز می باشد .اگر مایل به تعویض یا ارتقا رم  کامپیوتر خود هستید کافی است به ما اعتماد کنید و به مجموعه دوراندیش واقع در پاساژ طالقانی سری بزنید .

منبع : دوراندیش