سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بالابردن امنیت کامپیوتر

بالابردن امنیت کامپیوتر مساله ای است که امروزه افراد زیادی با آن درگیر هستند .هکرها به دنبال راه های مختلفی برای ورود به سیستم و دسترسی به اطلاعات شما هستند . علاوه بر هکرها ویروس های جدیدی هر روزه در حال انتشار هستند که می تواند به سیستم عامل شما آسیب برسانند . امنیت کامپیوتر یک موضوع بسیار وسیع است و نمی توان به صورت صد درصد آن را تضمین کرد .اگر به دنبال روش هایی برای بالابردن امنیت سیستم خود هستید با مجموعه دوراندیش از برترین های تعمیرات تخصصی لپ تاپ همراه باشید .

 

 UAC (user acount control ) را غیر فعال نکنید :

با استفاده از این خصیصه ویندوز می توانید از تغییر بی اجازه سیستم توسط ویروس ها و بدافزار ها جلوگیری نمایید . عمکرد UAC  شبیه به یک برنامه آنتی ویروس یا دیواره آتش است که لایه امنیتی مهمی برای جلوگیری از ویروس ها ، برنامه های مخرب و آسیب ناشی از آن ها به حساب می آید. این وِیژگی در ویندوز های ویستا تا 10 وجود دارد . این ویژگی برای هر تغییر و تحولی از کاربر اجازه می گیرد و طول کشید تا در ویندوز های 7 و 8 کاربران به این ویژگی عادت کنند . برای فعال کردن این ویژگی باید مراحل زیر را طی کنید :

در منوی استارت خود عبارت change user Account control settings را تایپ کنید تا صفحه زیر برای شما باز شود .در میله ستونی سمت چپ صفحه باز شده یک حداقل امنیت (Never notify)  و یک حداکثر امنیت (Always notify)

مشاهده می کنید .Always notify بالاترین سطح امنیتی است . در صورتی که UAC رابر روی این گزینه تنظیم کنید تغییرات مهم ویندوز به مدیر سیستم اعلام خواهد شد و چنان چه با کاربر استاندارد وارد سیستم شوید برای تمامی تغییرات ویندوز باید رمز مدیر سیستم را وارد کنید . اگر در اینترنت زیاد گشت و گذار دارید و نیاز به برنامه های زیادی برای نصب دارید این گزینه پیشنهاد می شود . Never notify پایین ترین سطح امنیتی است و تغییرات به کاربر استاندارد یا مدیر سستم اعلام نخواهد شد . حالت بعدی که به صورت پیش فرض UAC بر روی آن تنظیم است Default  - Notify me only when programs try to make changes to my computer است .اگر UAC را بر روی این حالت تنظیم کنید اعلان در صورتی رخ می دهد که برنامه ای سعی در تغییرات کامپیوتر داشته باشد .

اگر UAC را بر روی حالت  Notify me only when programs try to make changes to my computer ( do not dim my desktop) تنظیم کنید رفتار مانند گزینه قبل است تنها با این تفاوت که اعلان ها با کم شدن نور صفحه نمایش همراه نخواهد بود .

 

بالابردن امنیت کامپیوتر?

 

فایروال ویندوز را فعال نگه دارید :

با توجه به فایروال (دیواره آتش) پیش فرض ویندوز شما از نصب فایروال های دیگر بی نیاز هستید . علاوه بر فعال نگه داشتن فایروال ویندوز  شما باید آن را به طور صحیح پیکربندی نمایید . اگر محیط کار شما به گونه ای است که زیاد با سیستم های دیگر شبکه هستید یکی از مهم ترین راه هایی  که می توانید امنیت سیستم خود را بالا برده و از دسترسی دیگران به فایل های ویندوز خود جلوگیری کنید فایروال ، دیواره آتش است . برای بالابردن سطح امنیت سیستم خود فایروال ، دیواره آتش را بر روی public تنظیم کنید .

 

بالابردن امنیت کامپیوتر?

 

ویندوز خود را آپدیت نگه دارید :

یکی از راه های دیگر که مانع نفوذ ویروس های مخرب و بدافزار ها می شود آپدیت کردن ویندوز است . ما هر روزه برنامه های زیادی را بر روی سیستم خود نصب می کنیم بنابراین احتمال ویروسی شدن کامپیوتر زیاد است . بهتر است آپدیت خودکار ویندوز خود را فعال نگه دارید تا چاله های امنیتی پوشش داده شود . برای بررسی وضعیت آپدیت ویندوز خود می توانید وارد  control panel ، windows update شوید .  علاوه بر آپدیت کردن ویندوز هنگامی که می خواهید برنامه و یا نرم افزاری دانلود کنید ابتدا از سایت مورد نظر اطمینان حال کنید و تا حد امکان نرم افزار مورد نظر را از سایت های معتبر دانلود کنید .

 

بالابردن امنیت کامپیوتر?

 

یکی دیگر از مسائل امنیتی  که باید به آن توجه شود نفوذ هکر ها است . برای جوگیری از نفوذ هکر ها و دسترسی  به اطلاعات علاوه بر نکات بالا موارد زیر را رعایت کنید :

  1. history ، کش ، کوکی مرورگر خود را هر چند وقت یکبار پاک کنید .
  2. امروزه بیشتر حملات سایبری از طریق مرورگر ها انجام می شود پس مرورگرخود را مدام به روز کنید .
  3. از ضد برنامه های جاسوسی مانند  Anti Spyware و Anti AdWare و Adware 6.0 و SpyHunter و SpySweeper استفاده کنید .
  4. از کلمات عبور تکراری استفاده نکنید .بسیاری از افراد بر حسب عادت برای اکانت های آنلاین خود از یک رمز عبور استفاده می کنند و این مسأله یک ریسک امنیتی بسیار بزرگ است زیرا هنگامی که هکر موفق  به دسترسی به رمز عبور شما شود می تواند  تمامی حساب های کاربری شما را هک کند.
  5. از مرورگر های ضعیف با سطح امنیتی پایین مانند internet explorer استفاده نکنید .
  6. از برنامه ها و ویندوز کرک شده استفاده نکنید و تا حد امکان سعی کنید نسخه اوجینال آن را تهیه کنید.
  7. از نسخه های قدیمی و ناامن جاوا استفاده نکنید .
  8. مراقب تله های فیشینگ و مهندسی اجتماعی باشید :

     

     

    اگر بخواهیم این موضوع را در قالب یک مثال ساده برای شما شرح دهیم هنگامی است که شخصی طی تماس تلفنی ادعا می کند از طریق بانک تماس گرفته است و از شما مشخصات کارت اعتباری تان را دریافت می کند .برای جلوگیری از این مساله حتما هنگام افشای اطلاعات شخصی خود در فضای مجازی دقت کنید و اطلاعات خود را در اختیار افراد و وب سایت های مطمعن قرار دهید . از کلیک بر روی لینک های پرداخت موجود در ایمیل ها که شما را به صفحه پرداخت هدایت می کند خودداری کرده و برای پرداخت وجه لینک سایت یا بانک مورد نظر را مستقیم وارد کنید .

تمامی نکات گفته شده برای افزایش و بهبود امنیت کامپیوتر است و نمی توان امنیت کامپیوتر را با این موارد صد درصد تضمین کرد .
منبع : دوراندیش