سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راهکار های افزایش سرعت کامپیوتر

آیا شما هم به تازگی با مشکل کندی سرعت کامپیوتر و ویندوز خود مواجه شده اید و به دنبال راهکاری برای حل آن می باشید .با مجموعه دوراندیش از برترین های تعمیرات تخصصی لپ تاپ برای آشنایی با راهکارهای افزایش سرعت کامپیوتر خود همراه باشید .

 

کندی  کامپیوتر دلایل مختلفی اعم از ویروسی شدن ویندوز ، پر بودن فضای هارددیسک ، به روز نبودن سیستم عامل و درایور ها، اجرای برنامه های پر مصرف ، مشکلات سخت افزاری و ... می تواند داشته باشد که در  ادامه به طور کامل برای شما توضیح خواهیم داد .

برنامه هایی که مصرف بالایی از منابع سیستم دارند را ببندید

یکی از مهم ترین عواملی که می تواند برای سرعت کامپیوتر موثر باشد اجرا  شدن برنامه های پر مصرف در هنگام بالا آمد ویندوز است .هنگامی که کامپیوتر خود را روشن می کنید و سیستم عامل وارد محیط ویندوز می شود یک سری از برنامه های نرم افزاری پر مصرف در حالت آماده به کار قرار می کیرند تا در صورت نیاز به اجرا شدن برنامه زمان زیادی از کاربر گرفته نشود .به مرور زمان هنگمی که برنامه های زیادی در حالت شروع به کار قرار می گیرند سرعت کامپیوتر افت پیدا خواهد کرد . برای حل این مشکل  باید به محیط Task Manager سیستم خود رفته  و اجرای برنامه های ویندوز را مدیریت کنید.

برای وارد شدن به محیط Task Manager بر روی محیط Taskbarخود کلیک راست کرده و گزینه Task Manager را انتخاب کنید و یا مانند عکس زیر از کلید های میانبر  CTRL + ALT + Delete  استفاده کنید و سپس گزینه Start Task Manager را انتخاب کنید .در صفحه باز شده مانند عکس زیر می توانید لیست نرم افزار های در حال اجرا را مشاهده کنید .

 

راهکارهای افزایش سرعت کامپیوتر?

 

بر روی هر کدام از تب های cpu و Memory  می توانید کلیک کنید تا لیست برنامه هایی که بیشترین کارایی را از این دو سخت افزار دارند  به ترتیب برای شما ردیف شود . چنانچه برنامه ای به صورت غیر عادی پردازنده و رم شما رادرگیر کرده است مانند عکس زیر به تب  Applications رفته نرم افزار مورد نظر را انتخاب و بر روی دکمه End Task  کلیک کنید .

 

راهکار های افزایش سرعت کامپیوتر?

 

حذف نرم افزارهای غیر ضروری

کار دیگری که برای افزایش سرعت کامپیوتر خود می توانید انجام دهید این است که به محیط کنترل پنل سیستم خود رفته و مانند عکس زیر بر روی programs and features  کلیک کنید سپس برنامه هایی که نیازی به آن  ندارید و بیهوده بر روی کامپیوتر شما نصب است را لغو نصب (Uninstall) کنید .

 

راهکار های افزایش سرعت کامپیوتر?

 

پس از اینکه برنامه  را انتخاب کردید برای Uninstall کردن برنامه مورد نظر خود مانند عکس زیر بر روی آن کلیک راست کرده و گزینه Uninstall  را انتخاب کنید .

 

راهکار های افزایش سرعت کامپیوتر?

 

آزاد کردن فضای هارد دیسک

یکی دیگر از راهکار هایی که برای افزایش سرعت کامپیوتر خود حتما باید امتحان کنید آزاد کردن فضای هارددیسک خود از اطلاعات بیهوده و غیر ضروری است . برای این کار کافی است در منوی استارت خود Disk Cleanup را سرچ کنید سپس مانند عکس زیر درایو مورد نظر را انتخاب کنید .

 

راهکار های افزایش سرعت کامپیوتر?

 

در مرحله بعد مانند عکس زیر از طریق تب Disk Cleanup  و گزینه View Files  می توانید داده هایی که از سیستم شما حذف می شود را مشاهده کنید .

 

راهکار های افزایش سرعت کامپیوتر?

 

اگر تصمیم قطعی به حذف فایل های نشان داده شده دارید طبق عکس زیر به تب More Options رفته و برای پاک سازی بر روی دکمه   Clean up کلیک کنید .

?

 

یکپارچه سازی هارد

هارد HDD فایل ها و داده ها را به صورت بلوک هایی جدا از هم ذخیره می کند از آن جایی که این بلوک ها ممکن است در جاهای مختلفی از هارد دیسک پراکنده شوند  دسترسی به اطلاعات و یا کپی  و کات کردن اطلاعات  زمان بیشتری طول می کشد . با یکپارچه سازی  (defragmentation) می توان بلوک ها را بر روی هارد HHD مرتب کرد و سرعت دسترسی به اطلاعات را افزایش داد .لازم است بدانید عمل یکپارچه سازی تنها برای هارد های HDD نیاز است و هارد های SSD نیازی به یکپارچه سازی اطلاعات ندارند زیرا اطلاعات بر روی آن ها به صورت یکپارچه است . برای یکپارچه سازی هارد و بهینه سازی فضای هارد دیسک کافی است در منوی استارت خود عبارت Disk  Defragmenter را تایپ کنید . برای دیدن درصد یکپارچه بودن هارد خود کافی است بر روی Analyze disk کلیک کنید . اگر عددی که به شما نشان داده شد کمتر از 10 درصد بود نیاز است تا عمل یکپارچه سازی را انجام دهید . برای یکپارچه سازی هارد خود درایو مورد نظر را از قسمت  Current status  انتخاب سپس  بر روی Defragment disk کلیک کنید . از قسمت Configure Schedule  می توانید برای یکپارچه سازی هارد خود زمان تنظیم کنید .

 

 

 

راهکار های افزایش سرعت کامپیوتر?

 

از ویروسی نبودن کامپیوتر خود اطمینان حصل کنید

یکی از عوامل دیگری که در سرعت اینترنت بسیار می تواند موثر باشد ویروس ها و بدنرم افزار ها هستند .هنگامی که وارد دنیای اینترنت می شوید دانلود می کنید و یا از طریق فلش فایل هایی را به کامپیوتر خود انتقال می دهید ممکن است ویروس های بسیاری به سیستم شما وارد شوند و در سرعت و بازدهی سیستم شما تداخل ایجاد کنند .مایکروسافت در ویندوز های 8.1 و 10  آنتی ویروس داخلی به نام Window Defender  قرار داده است و با استفاده از آن می توانید اقدام به اسکن نرم افزار ها و برنامه های خود کنید . برای استفاده از این قابلیت مایکروسافت کافی است در منوی استارت خود (Cortana در ویندوز 10) عبارت Windows Defender  را سرچ کنید تا آنتی ویروس مورد نظر مانند شکل زیر برای شما باز شود . با کلیک بر روی دکمه Scan now  می توانید سیستم خود را اسکن کنید .

 

 

راهکار های افزایش سرعت کامپیوتر?

 

ارتقای سیستم

علاوه بر موارد گفته شده یکی از عوامل دیگری که در سرعت سیستم می تواند تاثیر گذار باشد قدرت سخت افزاری سیستم از جمله کارت گرافیک ، رم ، پردازنده، است . تغییر و ارتقای هریک از موارد فوق تاثیر بالایی در سرعت سیستم می تواند بگذارد .علاوه بر موارد فوق اضافه کردن حافظه SSD نیز تاثیر بالایی در سرعت سیستم دارد و اگر لپ تاپ شما فاقد این حافظه است پیشنهاد می کنیم حتما اضافه کردن حافظه SSD به لپ تاپ خود را امتحان کنید . اگر با لپ تاپ خود کارهای گرافیکی زیادی در طول روز انجام می دهید پیشنهاد می کنیم که بررسی کنید که آیا سیستم شما دارای کارت گرافیک مجزا می باشد یا خیر ؟ زیرا یکی از مهم ترین چیزهایی که می تواند در سرعت کامپیوتر در حین انجام  کارهای گرافیکی موثر باشد کارت گرافیک مجزا است .

با مجموعه دوراندیش از برترین های تعمیرات تخصصی لپ تاپ برای  آشنایی بیشتر با تعمیرات و بهبود عملکرد لپ تاپ همراه باشید .

منبع : دوراندیش